torsdag 29 september 2011

oartig #1

så ikväll när jag åkte tåg hem från min tyskalektion så var alla platser upptagna på tåget. på hållplatsen innan mig blev det en plats ledig bredvid en ungkarl så jag satte mig där. och rakt ovanför den platsen fanns skärmen med tider för ankomster osv. för att dom är så precisa i schweiz. utom ikväll för jag var på punkt B samma tid som skärmen sa att jag skulle vara på punkt A (=hemma). så jag blev konfunderad och sedan satt jag och vände mig jättekonstigt för att kunna se skärmen vs. kolla min egen klocka och sen kolla på skärmen igen. då sa denne ungkarl bredvid mig någonting, jag tror han frågade om jag hade bråttom nånstans eller om jag kanske behövde hjälp eller så. alltså jag hade ingen tid att förstå det där när jag inte var beredd på att lyssna. så jag skrek så här: WAS???? i hans ansikte.

och direkt efter så kände jag mig dels 1. chockad över att någon pratat med mig 2. dålig över att jag var oartig. alltså jag tänker att man kan fråga bitte? eller iallafall säga lite snällare. men vad ska jag göra när någon pratar med mig utan att jag är beredd.... jag skriker reflexmässigt. det har hänt förut för att jag blir nervös. idag när jag var i affären råkade en man som inte tittade vars han pekade med sitt finger, peta mig rakt i ansiktet. för att jag stod där han pekade. jag skrattade rakt ut i affären men ingen annan tyckte det var kul.

på tåget så upprepade ungkärln det han sagt och jag sa bara nej, jag går av. sen 50 sekunders pinsam tystnad. sen sa jag hej då och gick. nästa gång när en okänd person pratar med mig kanske det går bättre. då ska jag ta ett djupt andetag och säga bitte om vartannat ord

1 kommentar:

hej allihopa