söndag 18 december 2011

luciahelg


på lördag morgon när jag vaknade såg det ut så här.. jag blev överraskad för jag hade inte räknat med nån snö. inte för att jag saknat snön. jag bryr mig egentligen inte så mycket om snö i schweiz. eller i resten av världen. men jag blev ändå glad när jag såg det för att det kändes som en present till mig

sen la jag glittret

kl 13:00 gick jag luciatåg nr 2 på ikea. vi gick genom varuhuset medans en gubbe filmade för dom ska klippa ihop en film och lägga ut det på sin ikeahemsida. hahaha. hahahahahaha.

efteråt fick vi alla en sån där påse med svart och rosa. en goodiebag a'la ikea. hahaha!!! försök toppa det någon där ute, tex alexandra kissie nilsson. och ana var där. hon tog sig själv ända ut till ikea där hon aldrig vart förut, för att titta på svenska fenomenet luciatåg. är hon bäst eller

sen hade vi en kul ikealunchdejt. ikeas salladsbuffe såg mest aptitlig ut. plus den svenska kanelbullen, för att av någon briljant ikea-anledning är kaffe med kanelbulle billigare än kaffe utan kanelbulle

ikea gav mig ett presentkort på ikea som tack för luciatåg, och jag skulle köpt saffransglögg för hela det beloppet om det inte var för att saffransglöggen bara finns att köpa i ikeas separata SCHWEDENSHOP. som inte tar emot sitt eget presentkort. jaha. så jag köpte en flaska saffransglögg för riktig schweizisk valuta och sen tog jag hem den till elin också drack vi upp den. men jag glömde ta en bild. när jag var på väg hem från elin ville jag ta en bild på det här klottret: svp grillen. grilla svp, som är det största politiska partiet i schweiz. plus dom är rasistpartiet.

sen gick jag luciatåg nummer tre på ett annat ikea idag. men jag tog inga bilder för jag försöker att inte fota så mycket i affärer längre. man kan hamna i trubbel. en gång för cirka en månad sedan när jag var på migros och handlade tog jag en bild på något som såg kul ut, och då kom det ut en gubbe från migros charkdisk och frågade om jag jobbade där. jag sa nej. han sa: då får du inte fota här. jag sa okej, ursäkta. fast varför inte... också svarade han blablabla schweizertyska nåt diffust om migros bla. ok. jag fattade inte men jag gick hem och googlade varför man inte får fota i affärer och läste nån utredande anledning på flashback forum som jag glömt nu. den var säkert vettig.

efter luciatåget träffade jag iallafall sarah för hon hade också kommit ut till ikeat själv, för att titta på luciatåget. jag har så snälla vänner att jag blir rörd. vi fikade lite, handlade lite på ikea, och sen gick vi runt i resten av området för alla shoppingcentran hade söndagsjulöppet. vi gick bland annat in i en stor djuraffär som hade karpfiskar i en pool. en var guldfärgad. jag ville fota det. först försäkrade jag mig om att ingen anställd såg och sen tog jag dessa foton. sen kollade vi i lite fler affärer och sen tog vi tåget hem.

här är jag med några av mina treats från ikea som låg i goodiebagen. fast jag vill ändå vara arg över en grej. det rör schweiz, ikea och schwedenshop. i schwedenshop, som är ikeas separata matavdelning, fanns förut för det mesta livsmedel från ikea food, men också några pärlor av äkta svenska märken. till exempel ballerinakex. jag såg det själv första gången jag var på ikea här i augusti. men sen under hösten bestämde någon i schweiz (säkert nån som stödjer svp!!!) att det inte passade sig med några riktiga svenska märken i schwedenshop, så schweden shop slängde ut alla dom och nu finns bara grejer från ikeas eget ikea food. vilket är "typiska" svenska livsmedel i ikeadesign som dom sätter svenska namn på, till exempel dessa kakor:
kex
choklad

jag tänker bara att jag hade haft äkta ballerinakex i min goodiebag om det inte hade vart för allt detta trams

nummer 1:allt i schwedenshop är en dålig pirakopia. nummer 2: vadå kex choklad. i sverige heter det kexchoklad eller ballerinakex och det är två skilda saker. nummer 3: varför kallar dom det fortfarande schweden shop. vad är svenskt. och när man denna förlust till trots ändå känner för att prova nånting därifrån, till exempel saffransglöggen, nummer 4: varför får man inte betala med sitt presentkort

plus en fråga: jag har två paket oöpnnade kex choklad. vem är sugen på att prova dom. skriv i kommentarsfältet

resten är bra. min helg har varit jättebra och nästa vecka kommer också vara det. jag ska göra massa kul grejer. god jul kram. puss.

2 kommentarer:

  1. men hur kan dom ha en shop på ikea som heter schwedenshop som inte ens säljer riktiga svenska saker och som inte ens tar sitt eget presentkort!? Och hur kan ett rasistiskt parti vara störst när det är så vanligt med utländska au pairer som tar hand om deras kids för att de ej har tid själv!?
    Hahaha alltså.. switzerland verkar ju lite knäppt, tur att du snart e hemma och kan köpa+äta rikta svenska saker!!! Då kan du ju även bjuda på "kex choklad" när de är fikedags hemma hos dig. ah Så himle kul att du kommer hem snart. kramkram from sweden

    SvaraRadera
  2. haha ja kan vi dela på kex choklad på ditt fika!! vill gärna smaka detta hahahahahahahahah får se om jag tål kanche

    SvaraRadera

hej allihopa