fredag 30 september 2011

K4R1ES


jag håller kanske på att få ett hål i tänderna. i en kindtand. inte den längst ut men den innan, när jag speglade mig igår så såg jag en BRUN FLÄCK.

det här har jag lärt mig från internet:
* Man kan undvika hål i tänderna
* Ibland kan man se början till karies som en vit, matt rand eller brunaktig fläck. Karies som sitter mellan tänderna är svårare att upptäcka, om man inte jobbar på Folktandvården förstås.
* Men så länge du besöker oss regelbundet minsta vartannant år, är risken inte så stor att det skulle hända dig.
*----->>>>>>>Karies som upptäcks tidigt kan läka <<<<<<<<<<-----

när man äter något så utsätter man sina stackars tänder för en SYRAATTACK. kroppen klarar 5-6 syrattacker om dagen. därför ska man äta på regelbundna tider så att tänderna får vila ZzzZZzzz emellan

plus dom kallade mig till folktandvården när jag var i schweiz. min mamma sa att det inte gick för att jag var utomlands. då sa dom att jag kunde beställa en ny tid över jullovet. jag hoppas det går för sig, men ska inte dom också fira jul, undrar jag nu.
KRAM mvh

1 kommentar:

  1. Alltså mamma fick in ett fall på jobbet där en ung man hade fått så många syraattacker på tänderna att emaljen var helt borta och förstörd. Hans tänder var tydligen i princip genomskinliga förutom en liten vit bit i mitten av dem :S::S::S:S så himla obehagligt de där med syraattacker i käftN

    SvaraRadera

hej allihopa