söndag 28 augusti 2011

bergen

hej. den här familjen har en stuga i franska delen av schweiz som dom pratat mycket om. jag tänker att det är normalt. familjer som har en stuga tenderar att älska den stugan jättemycket. typ så den kommer på andraplats över listan över saker att älska i livet (dvs efter sina barn). dom hade tänkte åka över helgen och undrade om jag ville följa med. ja det kan jag göra sa jag. också tänkte jag på en röd svensk stuga med vita knutar och dålig isolering.

för att ta sig till stugan måste man åka bil i tre timmar. vi åkte på kvällen. när vi började närma oss sa mamman till mig att nu ska vi bara åka i tjugo minuter till sen åkte vi på en brant krokig väg uppför. när jag kom fram till stugan såg jag fan ingenting, det var helt mörkt. jag ba vars har jag hamnat nu da. det enda jag förstod av stugan var att den låg högt upp och att den var nybyggd. omålat trä. på ovanvåningen fanns en hall, ett vardagsrum ett kök. jag drack lite te i vardagsrummet och sen gick jag och la mig.

alla sovrum ligger i källaren så när jag vaknade kl 830 på morgonen var det precis lika mörkt som jag mindes det från kvällen innan. jag hade exakt samma känsla som när jag kom dit. ja tills jag går upp för trappan och plötsligt är allting bländande vitt. alltså skämtar inte. det var helt vitt ute för stugan har en panoramautsikt över bergen och lilla dalen där det flyter en massa moln över. jag hade aldrig kunnat gissa att det skulle se ut så. jag blev chockad och ljusbländad

det går inte att visa ordentligt. jag kanske kan försöka göra en panoramabild åt er någon gång.

sen åkte vi _ner_ till city för att handla mat och handla skor till mig. jag köpte skor för 119 frank eller 960 svenska kronor. det behövdes för att man måste ha proper shoes när man ska gå i terräng. jag har aldrig köpt så dyra skor förut. men jag hade under denna vecka förberett mig mentalt på att behöva köpa dyra skor så när jag gjorde det kändes det OK. det var ett moget köp.

fortsättning om skor och berg följer

XOXO FROM SWITZERLAND

8 kommentarer:

  1. men jag blir ju rent spontant jätteskeptisk när du skriver att alla sovrum ligger i källaren??? varför???

    SvaraRadera
  2. typ coolaste jag sett nellie, sjukt avundsjuk :(

    SvaraRadera
  3. MOAR!!! mer äventyr!

    förresten var det bra att du köpte skorna: du kan ha dem länge. Slå ut priset per dag använda... på bara några veckor blir det inte mycket kronor per dag i pris (så brukar jag tänka om mina kängor).

    jag åker till Beijing idag, flyttar dit permanent för ett tag. ska fortsätta läsa din blogg och blogga själv. Us globetrotterz, lulz.

    SvaraRadera
  4. fy och jisses vad fint. antar att luften är ren och skön att andas däruppe bland bergen!

    SvaraRadera
  5. miranda jag skrev konstigt. alltså det är 2 våningar >nedåt. alltså uppe är ground floor där man går in och nere är källaren. jag tror de ville ha alla sovrum där nere för att där sover man bara så kan man titta på utsikten i vardagsrummet när man är vaken

    SvaraRadera
  6. Häftigt!!! - det var ju det jag sa att det här kommer att vara en fantastisk tid av ditt liv!! Lev och Njut!! :) - men vi saknar dig!!!! /Moster och LillaE.... och mannenK och Rut.... och alla andra....

    SvaraRadera
  7. FY FAN VAD FINT!!!!!!!! grinar lite av finhet ååå fina nellie i fina schweiz love you!!!!

    SvaraRadera
  8. + skrattade som fan åt mirandas kommentar. mm.

    SvaraRadera

hej allihopa