måndag 29 augusti 2011

bergen 2

bra skor är nödvändiga bland annat för att kunna vandra i bergen. det gjorde vi en stund på söndagen sen.

vi tog en lift upp. jag har aldrig åkt i en sån förut.

från liften hade man bra utsikt över andra berg. det var ganska trevligt att åka.


någon hade tagit med sig en hund upp


och några kor! dom vandrar upp för bergen i juni. det tar cirka en dag.
sen hålls det någon cermoni kring det hära och på kvällen ställer alla till med fest. korna får stå i bergen till september, då går dom ner igen för att stå i en lagård istället.

efter korna promenerade vi över en stig på sidan för att ta oss till ett berg där dom satt upp ett slags landmärke i form av ett jättestort kors. fast nerifrån ser det ut som ett jättelitet kors såklart. medans man gick hade man utsikt över ett annat berg. ser ni den lilla ladan

vi kom fram men jag tog ingen bild på korset. men så här såg utsikten ut över lilla staden från när man var högst uppe på berget. det var svårt att ta en ordentlig bild för att det låg väl något moln över


vi stannade en stund och fikade. sedan gick vi ner för berget och hela vägen tillbaka. det gick mycket snabbare. sen fikade vi lite på ett café för liftarna var stängda över lunchtid.

sen åkte vi hem igen hej då

2 kommentarer:

  1. HEJ NELSY jag saknar dig också!!! Har plockat fram Mysteriet på Greveholm och taggar att den ska rulla i bakgrunden på julfekken!!!! LÄNGTAR TILLS DU KOMMER HEM

    Fast det ser fett coolt ut där du är jag hoppas du har det kult!! Kan du börja vara inne på msn mer????? Har massa saker jag vill prata med dig om typ skvaller!

    SvaraRadera
  2. Bergen ser underbart ut, där vill jag också vara....

    SvaraRadera

hej allihopa